Privacy verklaring

Praktijk Ellen Waltmans, gevestigd aan de Irenestraat 2A, 3171 CG, Poortugaal, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring.

Contactgegevens: E. Waltmans

Gaspeldoorn26

3171 PS Poortugaal.

0643174447 ellenwaltmans@live.nl www.ellenwaltmans.nl

Persoonsgegevens die ik verwerk

Praktijk Ellen Waltmans verwerkt uw persoonsgegevens doordat u gebruik maakt van mijn diensten en/of omdat u deze zelf aan mij verstrekt. Hieronder vindt u een overzicht van de persoonsgegevens die ik verwerk:

- Naam, adres, postcode, woonplaats - Geboortedatum - Telefoonnummer en E-mailadres

Bij minderjarige cliënten:

- Naam, adres, postcode, woonplaats - Geboortedatum - Telefoonnummer en E-mailadres van één de ouders

Indien van belang voor de behandeling leg ik ook de naam van u huisarts vast.

Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens die ik verwerk

Praktijk Ellen Waltmans verwerkt de volgende bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens van u:

- gegevens betreffende u gezondheid.

Verder leg ik ook vast:

Voortgang van het resultaat van de behandeling en incidenteel persoonlijke dingen die de onderlinge band verstevigd, zoals bijvoorbeeld het onthouden van een belangrijk feest of een belangrijk verlies van een dierbare. Zodat ik daaraan kan refereren.

Met welk doel en op basis van welke grondslag ik persoonsgegevens verwerk

Behalve de AVG, is de WGBO (Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst) van toepassing op mijn werk. Deze zijn van invloed op de doeleinden waarvoor ik persoonsgegevens vastleg. Om die reden ga ik als volgt om met persoonsgegevens:

1.Dossierplicht

Op grond van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) ben ik als zorgverlener verplicht een medisch dossier bij te houden.

2. Bewaartermijn

De hoofdregel voor het bewaren van medische dossiers staat in de WGBO. Dat is 15 jaar, gerekend vanaf de datum van vastlegging van ieder afzonderlijk gegeven. De termijn kan langer zijn indien dit noodzakelijk is met het oog op de behandeling (bijvoorbeeld indien iemand een chronische ziekte heeft).

3. Beroepsgeheim

Voor mij als therapeut geldt het wettelijk geregeld medisch beroepsgeheim een geheimhoudingsplicht.

4. Minderjarigen

Ouder(s) van minderjarigen tot 16 jaar hebben medebeslissingsrecht over de behandeling. Ouders hebben recht op informatie en inzage in het dossier, wanneer dit gekoppeld is aan het medebeslissingsrecht voor de behandeling. Er bestaat een uitzondering op dit inzagerecht, namelijk wanneer de professional van mening is dat de uitoefening van bepaalde patiënten rechten indruist tegen het belang van de patiënt. Wilsbekwame patiënten van 12 jaar en ouder zijn zelf bevoegd om toestemming te verlenen voor doorbreking van de geheimhouding.

Delen van persoonsgegevens met derden.

Ik ben ZZP-er en ben de enige die toegang heeft tot de dossiers. Vanuit de beroepscode heb ik een beroepsgeheim.

Ik bespreek wel eens met collega’s, of in intervisiegroepen, casuïstiek uit de praktijk. Dat gaat altijd anoniem en onherkenbaar.

Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen

U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Daarnaast heeft u het recht om uw eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door Praktijk Ellen Waltmans en heeft u het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat u bij mij een verzoek kunt indienen om de persoonsgegevens waarover ik van u beschik in een computerbestand naar u of een ander, door u genoemde organisatie, te sturen. U kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van uw persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van uw toestemming of bezwaar op de verwerking van uw persoonsgegevens sturen naar ellenwaltmans@live.nl. Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door u is gedaan, vraag ik u een kopie van uw identiteitsbewijs met het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie de MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van uw privacy. Ik reageer zo snel mogelijk, maar binnen vier weken, op uw verzoek. Praktijk Ellen Waltmans wil u er tevens op wijzen dat u de mogelijkheid heeft om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons

Hoe ik uw persoonsgegevens beveilig

Praktijk Ellen Waltmans neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als u de indruk heeft dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op met mij op via ellenwaltmans@live.nl

Hoe ik mijn cliënten informeer

Tijdens de intake worden de klanten mondeling op de hoogte gebracht over de dossierplicht. Ook vraag ik u een formulier te ondertekenen waarin u aangeeft dat u op de hoogte bent van de werkwijze bij praktijk Ellen Waltmans.

Op mijn website staat informatie over mijn werkwijze, de dossierplicht en de verplichtingen als gevolg van de WGBO en de Wkkgz.

Indien kinderenjonger zijn dan 16 jaar, geeft 1 van de ouders schriftelijk toestemming tot behandeling en daarmee tot het vastleggen van gegevens in een dossier.

Hoe heb ik de beveiliging van de persoonsgevens geregeld

Ik werk met een digitaal cliënten dossier. Dit is beveiligd door een wachtwoord.

Er zijn geen externe personen of bedrijven die toegang hebben tot de persoonsgegevens mits u daar expliciet toestemming voor geeft.

Hoe ik om ga met datalekken

Sinds 1 januari 2016 geldt de meldplicht datalekken. Deze meldplicht houdt in dat organisaties (dus ook therapeuten) direct (binnen 72 uur na het datalek) een melding moeten doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens zodra zij een ernstig datalek hebben. Soms moeten zij het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt).

Voorbeelden van datalekken zijn: een kwijtgeraakte USB-stick met persoonsgegevens, een gestolen laptop of een inbraak in een databestand door een hacker.

Ik hoef een datalek alleen te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens, als dit leidt tot ernstige nadelige gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens, of als een aanzienlijke kans bestaat dat dit gebeurt.

Ik hoef de betrokkenen (de cliënten van wie u gegevens verwerkt) alleen te informeren als een datalek waarschijnlijk ongunstige gevolgen heeft voor hun persoonlijke levenssfeer. Dat kan het geval zijn als er gegevens van gevoelige aard zijn gelekt (bijvoorbeeld gezondheidsgegevens) die door derden kunnen worden misbruikt.

Ik heb de uitleg begrepen en zal ernaar handelen.

Ellen Waltmans

Poortugaal februari 2021Nieuwe alinea


Kwaliteit, Klachten en Geschillen

Met ingang van 1 januari 2017 moeten alle zorgverleners in Nederland voldoen aan eisen die

in het kader van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) worden gesteld. Ook

onze/ mijn praktijk voldoet aan deze eisen. Graag leg ik kort uit wat dit betekent.


Klachtenfunctionaris

Het kan voorkomen dat u als cliënt van onze/ mijn praktijk een klacht heeft over de geboden

zorg. Onze/ mijn voorkeur gaat er naar uit dat u deze klacht rechtstreeks met ons/ mij

bespreekt. Mocht u dat om welke reden dan ook niet prettig vinden, dan bieden wij/ bied ik

u aan om gratis gebruik te maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris.


Geschilleninstantie

Belangrijker dan de bemiddeling van de klachtenfunctionaris is de inzet, het nemen van

verantwoordelijkheden, het vermogen van de zorgaanbieder een klacht op te lossen (met

ondersteuning van de klachtenfunctionaris). Bovendien staat het u vrij - indien de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet tot het door u gewenste resultaat leidt - u te wenden tot de onafhankelijke en door het ministerie van VWS erkende geschilleninstantie waarbij wij/ ik zijn/ben aangesloten. Met ingang van (startdatum Wkkgz-registratie) 2018 is onze/ mijn praktijk bij een erkende geschilleninstantie aangesloten. De geschilleninstantie is gemachtigd om bindende adviezen uit te brengen om zo tot een schikking tussen de partijen te komen.

Eventueel kan ook een schadeclaim worden toegekend. Meer informatie vindt u via de

website van het NIBIG.


Contact

Wanneer u een klacht heeft kunt u contact opnemen met het NIBIG via klachten@nibig.nl. Zij zullen u informeren over de mogelijkheden en eventueel verdere procedure.Nieuwe alinea

Share by: